Viktigt för boende

Vilka är medlemmar?


Ägaren och framtida ägare av en fastighet som har andel i en gemensamhetsanläggning blir obligatoriskt medlem i samfällighetsföreningen. En fastighetsägare kan endast lämna föreningen genom att överlåta fastigheten. Varje hushåll har en röst vid föreningsstämma som är föreningens högsta beslutande organ. Samfällighetsföreningen är registrerad i lantmäteriets samfällighets-föreningsregister och blir därmed en juridisk person, d v s den får rätt att utöva rättigheter och men också avkrävas skyldigheter.  Det innebär också att varje hushåll inom ramen för förvaltningen av gemensamhetsanläggningen har skyldighet att följa föreningens stadga och de av föreningsstämman fattade beslut.




Medlemmars ansvar


Föreningens medlemmar sköter själva skötseln av vårt område. Ambitionsnivån har vi satt genom gemensamma beslut på föreningsstämman. Grunden för vår skötsel består av att varje medlem (hushåll) har ett ansvarsområde som man ansvarar för. Som komplettering genomför föreningen två städdagar per år. Större enskilda reparationer eller underhåll genomförs genom att styrelsen tecknar kontrakt med något företag.

Alla medlemmar har i uppgift att löpande över året ansvara för ett givet område. Fördelning av ansvarsområde enligt kartan nedan.

I ansvarsuppgifterna ingår följande (beroende på ansvarsområdets utformning):

Lövkrattning

Ogräsbekämpning

Vattning av gemensamma växter

Plocka skräp och hålla allmän god ordning


Utöver ovanstående ansvarsområden har varje medlem i uppgift att hålla rent i och runt egen carport.





Städdag


I föreningens regi genomförs två städdagar per år, en på hösten och en på våren. Det är obligatorisk närvaro för varje medlem (hushåll) vid dessa städdagar. I de fall att man inte kan närvara ska detta anmälas till styrelsen som tilldelar uppgifter att lösa vid annat tillfälle.


Styrelsen fördelar arbetsuppgifter vid uppstart av städdagen. Styrelsen ansvarar för att det vid städdagen finns sopsäckar och container. Städdagen avrundas med lite enklare förtäring. Utöver att städdagen har till uppgift att hålla god ordning i vårt område är det även ett ypperligt tillfälle att träffa och lära känna dina grannar.





Allmänt om avgifter


Avgift till samfällighetsföreningen beräknas efter ett andelstal som tagits fram med boendeyta som grund.


Avgiften ska betalas månadsvis i förskott till föreningens Bankgiro 747-5221. Avgiften ska vara föreningen tillhanda sista vardagen i varje månad.


Inbetalningen märks med vägnummer och månaden som avses, t ex 27 januari. Vid försenad betalning kan dröjsmålsränta enligt Räntelagen komma att tas ut med referensräntan + 8 %. Avisering av avgiften görs inte regelmässigt.


För administrationen och redovisningen av vår ekonomi har föreningen tecknat ett avtal med ett företag som heter Vaxholms Bokföringsbyrå AB. De ansvarar även för att skicka eventuella påminnelser om försenade avgifter.


Enligt föreningens stadgar presenterar styrelsen vid varje föreningsstämma ett förslag till debiteringslängd (dvs hur mycket varje hushåll ska betala), grundad på framtagen budget för året. Debiteringslängden ska godkännas av föreningsstämman.


I avgiften ingår följande utgiftsposter i ungefärlig fallande ordning efter storlek:


Vattenförbrukning och avloppsavgift

Sophämtning

Snöröjning, halkbekämpning och sandsopning av carportområde samt föreningens väg

Elförbrukning i carportar, belysning vid sophus samt på föreningens väg

Bokföringskostnader

Reparation och underhåll av maskinpark, parkområde, sophus, carportar mm

Avgäld för grusparkeringen

Försäkring för samfälligheten

Trivselkostnader för julgran, kräftskiva, föreningsstämma, korvgrillning vid städdagar, mm

Styrelse- och revisionsarvoden

Övriga kostnader (bank, kontorsmaterial etc)



Sopor- och avfallshantering


Det är Roslagsvatten som har kontraktet med Vaxholms stad om sophämtning. På uppdrag av Roslagsvatten hämtar entreprenören RenoNorden AB avfall från hushållen i Vaxholms stad. Som förening betalar vi avgift till staden för tömning av fyra gröna och tre bruna kärl 52 gånger per år.


Information om matavfallsinsamling

För att följa Sveriges miljömål, att bl. a minska avfallet och för att bidra till en hållbar utveckling, införde Vaxholms Stad matavfallsinsamling under 2014. Vid rötning av matavfall utvinns energin i materialet och omvandlas till fordonsgas. Det rötslam som kvarstår blir biogödsel som kan användas som gödningsmedel på åkrar och i skogen. Fordonsgasen ersätter bensin och diesel, medan biogödsel ersätter konstgödsel. De fastighetsägare som inte vill medverka får förhöjda sophämtningsavgifter. Föreningens styrelse har därför fattat beslut om att fr.o.m. april 2014 att tillämpa matavfallsinsamling.


Vad innebär det för mig?

Matavfallsinsamling innebär att skal, mindre ben och andra matrester ska slängas i en speciell papperspåse. Påsen ska stå i den bruna plastkorgen. Den ventilerar bort fukt så att papperspåsen håller sig torr. När papperspåsen är full slängs den i de tre bruna kärl i soprummet så att avfallet kan rötas. Papperspåsar, korg och kärl står Roslagsvatten för och har delats ut till alla hushåll under 2014. Nya papperspåsar kommer att finnas i soprummet eller så kan de hämtas utan kostnad vid ICA Resarö.


Det är viktigt att sortera rätt. I det bruna kärlet ska du bara slänga matavfall. Med matavfall menas matrester, hushållspapper, kasserade livsmedel utan förpackning och annat lättnedbrytbart organiskt avfall. Även om trädgårdsavfall är biologiskt avfall lämpar det sig inte för rötgasanläggningen. Inget matavfall får slängas i det gröna kärlet.


Glas, plast, metall, papper/tidningar, kartong samt batterier kastar du som vanligt vid återvinnings-stationen på andra sidan Resarövägen.


Glöm inte att informera alla i hushållet om våra soprutiner!


Du hittar mer information på länkarna till höger.



Vatten och avlopp


Det är Roslagsvatten AB som levererar vatten och står för vårt avlopp. Avläsning av våra mätare sker regelbundet en gång per år av styrelsen som rapporterar till Roslagsvatten. Styrelsen följer noga vår vattenförbrukning för att se att inga fel finns på vår anläggning samt för att stävja ett eventuellt missbruk. Alla uppmanas att spara på vattnet och därmed hålla ner våra kostnader samt bidra till miljön.




Snöröjning och halkbekämpning


Från och med hösten 2013 har föreningen ett avtal avseende vinterväghållning med Trädgårds och idrottsanläggningsservice i Vaxholm AB (T.I.A). De röjer snö, halkbekämpar och sopar upp gruset på våren. Styrelsen har valt att teckna ett snöavtal till fast pris. Detta då det är lättare att budgetera och hålla våra utgifter på en jämn nivå. Det nu ingångna avtalet är cirka hälften så dyrt som med tidigare leverantör. Nackdelen är att kommunen röjer ena halvan av vårt område och de använder för närvarande SVEAB Drift.



Gräsklippning


I vårt skötselavtal med T.I.A ingår att de till fast pris sköter vår gräsklippning och handputsning av gemensamma gräsytor, inklusive bollplan.



Löpande underhåll


I vårt skötselavtal med T.I.A ingår att de till fast pris sköter löpande underhåll av gemensahetsanläggningen. I det löpande underhåller ingår åtgärder för att kunna hantera eventuella framtida brister i sophanteringen och för att ytterligare lyfta underhållsnivån. I det löpande underhållet ingår även uppgifter såsom månatlig kontroll av belysning med byte av lampor vid behov, renhållning av soprum, skräpplockning, service och påfyllning (bensin/olja) av gräsklippare. I avtalet ingår även årlig besiktning av lekplatserna samt att urspolning av soptunnor vid två tillfällen per år. I avtalet ingår också en jourtjänst för mindre hantverks- och markjobb. Avtalet löper på ett år och förnyas automatiskt om inte någon part väljer att säga upp det.



Förrådet


Samfälligheten har ett antal redskap och maskiner som medlemmarna har rätt att nyttja. Dessa förvaras ett gemensamt förråd som varje hushåll disponerar en nyckel till.

Allt som lånas ur förrådet skall lämnas tillbaka snarast och i samma skick som det lånades i dock senast samma dag. Föreningen har en byggställning som varje medlem kan boka via nätet max 14 dagar i taget. Se mer om bokning av byggställning och partytält under rubriken Medlemsservice.

Vid problem med något i förrådet, till exempel skada, slitage, eller annat så försök att i första hand åtgärda problemet själv. Övriga fel och brister rapporteras via felanmälan under rubriken Medlemsservice.


I och i anslutning till förrådet finns t ex följande:

Gräsklippare

Trädgårdsredskap

Skottkärra

Partytält

Högtryckstvätt (endast för gemensamt bruk)

Häcktrimmer

Stegar

Byggställning

Flagga

Gul transportkärra (parkerad vid carportarna)


De boende på Sundelins Väg arrangerar varje år traditionsenligt några aktiviteter. Aktiviteterna är i enskilda medlemmars och inte i Samfällighetsföreningens regi. Närmare information delas ut i brevlådorna eller sätts upp på anslagstavlan inför varje tillfälle.

Om man som boende vill arrangera ytterligare aktiviteter är detta välkommet. Föreningen har ett stort partytält som kan och får användas inom vårt område.



Julgran 


Styrelsen beställer varje år en julgran som reses på innergården före första advent. Styrelsen har låtit T.I.A gräva ner elkabel till julgranen och rör som julgransfot.



Flaggning


Föreningen har en flaggstång på gården. Normalt sitter en svensk vimpel hissad dygnet runt. Det är trevligt när det flaggas i området och alla medlemmar (hushåll) har rätt att, vid sidan av de allmänna flaggdagarna, flagga när man känner för det. Oftast flaggar man vid enskilda högtider, till exempel födelsedagar och bröllop. Svenska flaggan förvaras i förrådet. Inga andra flaggor och vimplar än de svenska får dock hissas på vår gemensamma flaggstång. Flaggan eller vimpeln får inte förses med märken, bokstäver eller andra tecken.


I vår förening gäller följande flaggningstider:

1 mars - 31 oktober hissas flaggan klockan kl. 8. Under övrig del av året kl. 9. Flaggan halas vid solnedgången, se almanackan, dock senast kl 21.



Förvaring

Vik inte ihop en våt eller fuktig flagga utan låt den först få torka. Vik flaggan så att den blå duken kommer utåt. Detta för att den gula färgen lättare fläckas och smutsas ner.


Allmänna Flaggdagar

I Sverige har vi numera följande allmänna flaggdagar:

Nyårsdagen

28 januari: Konungens namnsdag

12 mars: Kronprinsessans namnsdag

Påskdagen

30 april: Konungens födelsedag

1 maj

Pingstdagen

6 juni: Sveriges nationaldag och Svenska Flaggans dag

Midsommardagen

14 juli: Kronprinsessans födelsedag

8 augusti: Drottningens namnsdag

Dag för val till riksdagen (ordinarie val: tredje söndagen i september vart fjärde år)

24 oktober: FN-dagen

6 november: Gustaf Adolfsdagen

10 december: Nobeldagen

23 december: Drottningens födelsedag

Juldagen


Flaggning vid dödsfall

Flaggan hissas på halv stång på döds- och begravningsdagen, då den först hissas i topp och omedelbart därefter halas 1/3 av stångens längd. När jordfästningen ägt rum, hissas flaggan i topp, varefter den halas antingen omedelbart eller på ovan angiven flaggningstid.


Länkar till dokument

Föreningens avgifter

(från 20180401)

Boyta (kvm)

Andelstal

Månadsavgift (kr)

56,5

1,88

835

74,0

2,46

1090

112,0

3,74

1660

116,5

3,87

1715

 Föreningens Bankgiro 747-5221