Föreningens ändamål
Från början var området en bostadsrättsförening som ritades av den kända arkitekteten Ralph Erskine (länk), byggdes av Folkhem och stod inflyttningsklart 1992.
När bostadsrättsföreningen upplöstes 2005 och alla köpte loss sina egna fastigheter inrättades en gemensamhetsanläggning för det som var i gemensam ägo eller skötsel mellan berörda fastigheter. Samtidigt bildades Löjviks samfällighetsförening för förvaltning av gemensamhetsanläggningen.
Föreningen får inte bedriva verksamhet som är främmande för det ändamål som gemensamhetsanläggningen skall uppfylla. Regler för förvaltningen finns fastställda i föreningens stadgar.
Ägaren och framtida ägare av en fastighet som har andel i en gemensamhetsanläggning blir obligatoriskt medlem i samfällighetsföreningen. En fastighetsägare kan endast lämna föreningen genom att överlåta fastigheten. Varje hushåll har en röst vid föreningsstämma som är föreningens högsta beslutande organ.
Samfällighetsföreningen är registrerad i lantmäteriets samfällighetsföreningsregister och blir därmed en juridisk person, d v s den får rätt att utöva rättigheter och men också avkrävas skyldigheter. Det innebär också att varje hushåll inom ramen för förvaltningen av gemensamhetsanläggningen har skyldighet att följa föreningens stadga och de av föreningsstämman fattade beslut.
Löjviks Samfällighetsförening består av 25 fastigheter (Sundelins Väg 1, 3, 5-25 och 27) varav en bostadsrättsförening om fyra hushåll (Sundelins Väg 2A, B och 4A, B). Totalt är det 28 hushåll i föreningen.
Utöver den tekniska och ekonomiska förvaltningen av det som vår gemensamhetsanläggning omfattas av har styrelsen även valt att verka för en god trafiksäkerhet i vårt område.
Beskrivning av vår gemensamhetsanläggning
Samfällighetsföreningen ska förvalta det av Lantmäterimyndigheten fastställda gemensamhetsanläggningen VAXHOLM YTTERBY GA:18. Vår gemensamhetsanläggning omfattas av:
Allmänt om Stadgar
Stadgar är våra interna regler som gäller för föreningen. Stadgarna har framför allt betydelse för det praktiska arbetet i föreningen och för att ge föreningen karaktär och motivera dess existens och verksamhet. En av huvudpunkterna i stadgarna är därför att utförligt och preciserat ange föreningens ändamål. Vad stadgarna ska innehålla finns angivet i 28 § lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter (länk).
Läs mer om våra stadgar i länken till höger.
Styrelsen och övriga förtroendeposter
Styrelsen, som utses av stämman, är föreningens verkställande organ. Styrelsens uppgift är att se till att nya anläggningar blir utförda och befintliga förvaltas enligt anläggningsbeslutet samt för övrigt följa stadgar och stämmobeslut i överensstämmelse med lagstiftningen. Bland styrelsens uppgifter ingår att se till att föreningsstämma kommer till stånd. Att arbeta i styrelsen är ett förtroendeuppdrag och sker i huvudsak utan ersättning.
Styrelsen ska enligt stadgan bestå av 3-5 ledamöter som väljs på två år och högst 3 suppleanter som väljs på ett år. Stämman utser ordförande bland styrelsens ledamöter. I övrigt konstituerar styrelsen sig själv.
För granskning av styrelsens förvaltning ska medlemmarna på ordinarie föreningsstämma utse höst 2 revisorer och högst 2 suppleanter
Samfällighetens föreningsstämma
Föreningsstämman är föreningens högsta beslutande organ och genomförs normalt en gång per år. Styrelsen kallar till föreningsstämma. I kallelsen anges vilka ärenden som ska behandlas på stämman. Kallelse ska ske genom utskick i brevlåda senast 5 veckor för utsatt datum.
Styrelsen ska se till att det förs protokoll över de beslut som fattas på föreningsstämman. Det kan ofta vara lämpligt att styrelsens sekreterare fungerar som sekreterare vid stämman. Protokollet ska
hållas tillgängligt för medlemmarna senast två veckor efter stämman (50 § andra stycket SFL). Se länkar till protokoll från föreningsstämmor till höger.
Copyright © All Rights Reserved